Priserna på fjärrvärme fortsätter att öka kraftigt i Sverige. Förra året höjdes taxorna med 15 procent i genomsnitt, vilket är den högsta höjningen på 30 år. Nu varslar Kalmar energi och flera andra fjärrvärmebolag i länet om liknande höjningar.
Prisutvecklingen på fjärrvärme fortsätter att rusa i Sverige. Förra året höjdes taxorna med 15 procent i genomsnitt, den högsta höjningen sedan mätningarna inleddes för 30 år sedan. I Kalmar län var höjningarna högre än rikets genomsnitt. Nu meddelar Kalmar energi att de höjer taxan med 12 procent nästa år. Flera andra fjärrvärmebolag i länet har aviserat liknande höjningar.
Inför denna prisutveckling står både kunder och fastighetsägare maktlösa. Priset sätts utan egentlig möjlighet till förhandling eller påverkan. Som konsument på en marknad med monopol-liknande förhållanden saknas ett tillfredsställande skydd.
Fastighetsägarna menar att ordningen på fjärrvärmemarknaden därför måste ses över nationellt. De senaste årens kraftiga höjningar har satt fingret på behovet av ett ökat konsumentskydd.
”Fjärrvärmelagen behöver ses över för att stärka kundens ställning och öppna upp för nya aktörer och affärsmodeller”, säger Jonas Hellberg, näringspolitiskt ansvarig på Fastighetsägarna i Kalmar län. ”Här i Kalmar län måste fjärrvärmebolagen börja sansa sig och tänka på fjärrvärmens långsiktighet. Som det är nu finns en stor risk att fjärrvärmebolagen prisar bort sig själva.”
Istället för att fortsätta välta över alla kostnadsökningar på kunderna bör ägarna se över avkastningskraven och bolagen ta initiativ till större egna effektiviseringar, menar Fastighetsägarna.
Fastighetsägarna uppmanar Kalmar energi att ansöka om medlemskap i den så kallade Prisdialogen. En väl fungerande värmemarknad förutsätter både välinformerade kunder och leverantörer som öppet redovisar hur de ändrar sina priser. Av det skälet har Prisdialogen tillkommit, en modell som både innefattar lokal dialog och central prövning av prisändringar på fjärrvärme.
Modellen verkar inom det nuvarande systemet, som visserligen har sina brister, men syftet är ändå att stärka kundens ställning, att åstadkomma en rimlig, förutsägbar och stabil prisändring på fjärrvärme samt att bidra till ett ökat förtroende för fjärrvärmeleverantörernas prissättning. Det är goda och välbehövliga ansatser.


