Trasiga magnetventiler, gastankar som sitter på ett utsatt läge och bristande besiktning efter ombyggnationen av gasbussarna är några av bristerna som räddningstjänsten Sydost och räddningstjänsten Västervik/Vimmerby pekar på i sin utredning. I våras exploderade ett par gastankar till ombyggda minibussar som nyttjades av Kalmar länstrafik, och Försvarsmakten kallades in för att oskadliggöra samtliga tankar.
I våras exploderade ett par gastankar till ombyggda minibussar som nyttjades av Kalmar länstrafik. Det slutade med att Försvarsmakten kallades in för att oskadliggöra samtliga tankar på de ombyggda fordonen. Det var just de ombyggda fordonen som drabbats — där man bytt ut gastankar av stål mot komposit-tankar.
Räddningstjänsten Sydost och räddningstjänsten Västervik/Vimmerby har i en gemensam utredning kommit fram till en rad brister som kan ha orsakat explosionerna. Något utredningen pekar på är att man efter ombyggnationen inte gör någon kontroll för att säkerställa att tankarna är monterade korrekt och fackmannamässigt gjort. Det finns inget krav på en nyregistreringsbesiktning vid ombyggnation av befintligt gassystem — även om man byter gastankar till annat material som komposit.
– När man då första gången kommer till besiktningen står det inte i några papper någonstans att man har byggt om for-donet och bytt till komposittankar. Det är ingen som har kontrollerat att det uppfyller de krav som ställs, säger Peter Helge, olycksutredare och operativ chef på räddningstjänsten i Västervik. Däremot måste man göra en registreringsbesiktning och kontroll av ombyggnationen när tankarna byts ut efter deras livslängd, vilket är 20 år. – Då står det jättetydligt hos Transportstyrelsen att du ska göra det, men inte när man byggt om den första gången. Vi kan tycka att det är en lucka i regelverket hos Transportstyrelsen.
När det gäller vad som orsakat explosionerna ser man att det kan vara en kombination av händelser. I utredningen har man sett att magnetventiler varit trasiga, vilka levererar gas från tanken till motorn. – Det finns fem tankar på en buss och då har kanske en magnetventil krånglat. Det innebär att bilen har gått på fyra tankar och den femte har åkt runt med fullt tryck under en längre tid. Till slut med temperaturförändringar och så vidare klarar inte tanken det och exploderar. Sedan ska ju tankarna klara det även om en magnetventil går sönder. – Tanken har alltså varit fylld till max under en längre tid med förändringar av yttertemperatur med tryckförändringar i tanken som följd. Samtidigt har gastankarna genom sin placering varit utsatta för stänk av damm, grus, sten och vägsalt. Något man tror kan ha inneburit att hållfastheten på gastankarna försämrats. På originalbussarna är gastankarna inbyggda och skyddade med plåt. På de ombyggda sitter en skyddsplåt under tankarna.
– På de fordon vi tittade på kunde vi konstatera en ansamling av smuts runt ventil och flaskhals. Detta skulle kunna innebära att det är de bakersta gastankarna som varit mest utsatta sprut/stänk vilket skulle kunna påverka hållfastheten på gastanken och kring ventilen, står det i utredningen.
I utredningen listar räddningstjänsten flera förslag på åtgärder, som kan behöva analyseras ytterligare eller kompletteras av berörda myndigheter och organisationer. Det är att:
- Se över regelverk gällande när registreringsbesiktning ska göras på ett fordon, särskilt när ett gassystem är ombyggt.
- Se över vad som ska ingå vid en kontrollbesiktning av gasfordon, så att hela gassystemets funktion ska ha kontrollerats.
- Utbildning/kontroll på de verkstäder som genomför service och underhåll på gasfordon.
- Utbildning av yrkeschaufförer på de fordon de ska framföra i yrkestrafik.
FOTO: RÄDDNINGSTJÄNSTEN
Den mängd stenar/grus som samlats i en skyddsplåt efter cirka ett år. FOTO: RÄDDNINGSTJÄNSTEN
I våras kallades Försvarsmakten in för att oskadliggöra samtliga tankar. FOTO: LINN SVENSSON/ARKIV


