Många är nyfikna på elbilar men den borttagna miljöpremien och höjda räntor gör att intresset svalnar.
Folk är nyfikna trots dåliga tider, det är mycket frågor om vad man som säljare rekommenderar och tycker. Då vi har några helt nya elbilar på gång så är säkert det extra hett på grund av det. Däremot så är ju kostnadsbilden nu en helt annan på grund av den borttagna miljöpremien sedan hösten 2022 samt höjda räntor. Detta gör att intresset svalnar lite när man kommer till kostnaden för kunden. Ofta landar kundens beslut i att de köper en plug-in hybrid istället och ofta klättrar ner ett pinnhål till en begagnad istället för en helt ny. Fler väljer dessutom att köpa än att exempelvis privatleasa, säger säljare Hjalmar Strömgren på Råbergs Bil.
Vad ska man tänka på när man köper en begagnad elbil? – Många är oroliga för själva batteriet, men det fungerar ofta mer bekymmersfritt än drivlinan för en traditionell fossilbil över tid. Man ska tänka på att man köper en bil som passar ens behov och att eftersträva långa garantier, inte bara på batteriet utan på övriga bilen då det är mycket ny teknik i alla bilar nu som i varje fall jag vill ha så mycket trygghet kring. Räckvidden på en elbil behöver faktiskt inte vara rekordlång som man ofta hör, utan många klarar sig med 30-45 mil per laddning känns det som, förutsatt att man kan ladda hemma.


