Enheten Digital psykisk hälsa har varit igång i ett år och starten bedöms ha varit väldigt lyckad. Under våren förlängdes projektet.
På enheten Digital psykisk hälsa i Kalmar får patienten möjlighet att träffa psykolog eller kurator via videomöte. Satsningen har fallit väl ut och under första året hade man cirka 2 000 besök och 600 patienter.
– Det har varit spännande och utvecklande att bygga upp en verksamhet från scratch. Vi var ju lite nervösa i öppningsfasen innan sommaren, vi visste inte om det skulle falla väl ut eller inte. Vi anställde rätt mycket personal från början då vi ville jobba sammanhållande och att alla skulle få en gemensam introduktion. Vi har jobbat hårt för att bygga upp teamet, säger Matilda Holmström, projektledare för Digital psykisk hälsa Kalmar län.
– Efter sommaren lossnade det, det har bara ökat hela tiden och det är superkul. Vi har hela tiden tittat på vad som funkar och vad som vi behöver skruva på för att ha en schysst arbetsmiljö och kunna möta invånarna. Det är att man når målgrupper som kanske aldrig annars hade sökt vård. Det är många unga män upp till 30 år som söker hjälp digitalt, vilket är något som skiljer sig mest från den ordinarie verksamheten. Vad det beror på vet vi inte riktigt, men det tycks vara ett tilltalande format för den här målgruppen. Vi har varit flitiga med att marknadsföra oss mot ute i skolor, fritidsgårdar och andra delar av civilsamhället. Vi vill ta bort stigmat att söka hjälp, att det inte är konstigt, psykisk ohälsa finns i alla åldrar och kön. Jag tror vi har lyckats bra med att nå ut med det.
Matilda tror att en av framgångsfaktorerna är att det är en låg tröskel att söka vård, att det finns olika tillvägagångssätt för olika målgrupper. Man behöver ingen remiss från läkare för att komma i kontakt med Digital psykisk hälsa och det är enkelt att boka en tid.
– Jag tror hög tillgänglighet och patientens autonomi spelar stor roll. Det måste baseras på patientens självbestämmande, det tror jag är nyckeln, säger Matilda och fortsätter:
– Jag vill lyfta mina medarbetare, för de är helt fantastiska. När vi skickat ut patientnöjdhetsenkäter har de fått jättefina resultat, det är ett starkt team vi har.
- Totalt omkring 2000 besök sedan start, närmare 600 av patienterna är män mellan 18-30 år, motsvarande siffra i ordinarie verksamhet är 1096.
- Patientnöjdhet: snitt på 3,5 av 4.
- Medelväntetid från bokning av besök till besök: dagar.
- 2496 får tid inom 24 timmar.
- Enheten står för ungefär 10 procent av alla patienter som söker för psykisk hälsa i primärvården.
Källa: Region Kalmar län


