Kalmar kommun blir en del av ”Svenska cykelstäder” för att göra vardagscyklingen mer attraktiv och stärka cykeln som ett hållbart transportalternativ.
Kalmar kommun har valt att ansluta sig till ”Svenska cykelstäder”, en sammanslutning av 39 kommuner, sju regioner och sex organisationer som arbetar för att öka attraktiviteten i vardagscyklingen. Målet är att stärka cykeln som ett hållbart transportalternativ genom kunskapsutbyte, samverkan och opinionsbildning.
Satsningarna i Kalmar kommer att omfatta flera förbättringar, inklusive breddning av befintliga gång- och cykelbanor med låg standard, anläggande av nya cykelbanor, förbättring av cykelparkeringar vid busshållplatser, ökad trafiksäkerhet på skolvägar, införande av upphöjda korsningar samt hastighetssänkningar.
”Vi jobbar ständigt med att förbättra infrastrukturen för att underlätta för cyklister att ta sig fram. Nu när vi ska få fler att cykla till och från bland annat jobb och skola är det en stor fördel att var med i ’Svenska cykelstäder’. Medlemskapet innebär att vi enklare kan ta del av hur andra medlemskommuner arbetar. Att lyfta blicken och samarbeta med andra kommuner är ett bra sätt att bli ännu bättre”, säger Leila Ben Larbi (V), 2:e vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, i ett pressmeddelande.
Kalmar kommuns vision är att bli en klimatneutral och hållbar kommun till år 2035, med målet att 60 procent av alla resor inom kommunen ska ske med hållbara transportslag. Cykling ses som en central del i att uppnå dessa klimatmål.
”Cykling är identifierat som en central faktor för att uppnå dessa mål och är därför något det redan satsats på under lång tid med fortsatta planerade satsningar kommande år”, säger Johan Frick, mobilitetschef på samhällsbyggnadskontoret.



