Illustration som representerar kategorin Nyheter & Samhälle i Kalmarposten.

Ett upprop för riktigt hållbara resepolicies

Sverige behöver flyget, och det offentliga måste stå upp för det. Flygets tillgänglighet är avgörande för att hålla ihop näringsliv och samhälle samt för att vara attraktiva för turismen. Införandet av hållbara resepolicies är ett steg i rätt riktning.

Sverige är ett stort land där flyget spelar en viktig roll för att binda samman befolkningen och näringslivet, inte minst med tanke på landets geografiska läge i Europas utkant. Flyget är också avgörande för att upprätthålla en levande besöksnäring. Resor inom landet, som mellan Kalmar och Stockholm, tar betydligt längre tid med tåg, buss eller bil jämfört med flyg. Detta blir än mer tydligt när man jämför med internationella resor, där en tur och retur-resa mellan Paris och Stockholm kan genomföras dubbelt under den tid en tåg- eller bilresa inom Sverige tar.

I och med Sveriges inträde i Nato ökar kraven på en robust infrastruktur. Försvarsmakten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) betonar vikten av fungerande flygplatser i hela landet för Sveriges beredskap. Trafikverket understryker också flyginfrastrukturens betydelse.

– Vi behöver ställa om – inte ställa in flyget, säger företrädare för Region Kalmar. Det bästa sättet för regioner som Kalmar att bidra till flygets omställning är inte att sluta flyga, utan att istället köpa hållbart flygbränsle för sina flygresor. Till skillnad från väg- och järnvägstransporter bär flyget sina egna infrastrukturkostnader, som primärt finansieras genom passagerar- och fraktavgifter. Minskade flygresor riskerar därmed att minska finansieringen till flyginfrastrukturen.

Målet är att flyget, liksom övriga trafikslag, ska nå netto noll utsläpp. Detta ska uppnås genom satsningar på el- och vätgasflyg, rakare flygvägar och en ökad användning av hållbara flygbränslen. EU har nyligen skärpt regler kring utsläppshandel och inblandningsplikt, vilket skapar ett långsiktigt behov av hållbart flygbränsle. Transportstyrelsens kartläggningar visar att de största bränsleaktörerna i Sverige har planerade produktionsvolymer som vida överstiger inrikesflygets behov. Preems raffinaderi i Lysekil förväntas ensamt producera 600 000 kubikmeter bränsle, vilket kan minska fossila utsläpp med cirka 1,5 miljoner ton koldioxid.

Regeringen har redan aviserat stöd till flyget, bland annat genom högre ersättning för beredskapsflygplatser och täckande av pandemiunderskott. Nu uppmanas övrig offentlig verksamhet att följa efter. Ett konkret steg är att se över resepolicyer. Istället för att diskriminera flyget bör personalen uppmuntras att välja hållbart flygbränsle när de flyger, på samma sätt som de uppmanas att köra el- eller biogasfordon.

Hållbarhet måste ses ur ett helhetsperspektiv – ekologiskt, socialt och ekonomiskt. För att möjliggöra nödvändiga mänskliga möten, både inom landet och internationellt, och samtidigt ta hänsyn till personalens familjeliv och arbetstid, är flyget en viktig komponent. Därför uppmanas nu till ett gemensamt initiativ för hållbara och transportmedelsneutrala resepolicies, som ett steg för Kalmarregionen och övriga offentliga verksamheter att stå upp för flyget och införa verkligt hållbara resepolicies.

Rulla till toppen