Illustration som representerar kategorin Nyheter & Samhälle i Kalmarposten.

Kommunens mål: Fler ska skippa bilen vid resor

Kalmar kommun har antagit sin första mobilitetsstrategi, som visar inriktningen för hur mobiliteten ska utvecklas de kommande åren genom förändrad samhällsplanering. Satsningen innebär att gång, cykel och kollektivtrafik får större utrymme.

KALMAR Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 29 januari antogs mobilitetsstrategin. I översiktsplanen har kommunen ett uttalat mål att andelen resor med gång, cykel och kollektivtrafik ska utgöra minst 60 procent av den totala andelen resor senast år 2035.

Strategin har dock inte varit okontroversiell. När ärendet första gången skulle upp i kommunstyrelsen hade Moderaterna, Liberalerna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna anmärkningar och ville ha svar på frågor. De ansåg att strategin borde ha ett större grepp som erkänner bilens fortsatta roll och att åtgärderna inte hade tillräcklig förankring i människors vardagspussel. Man yrkade på minoritetsåterremiss, vilket också blev utfallet.

Vid senaste fullmäktigesammanträdet, när mobilitetsstrategin togs upp igen, var tongångarna hårda.

– Jag kan inte säga annat än att det är beklagligt att man hanterar den demokratiska processen med sådan respektlöshet att man inte ens kommenterar de frågor vi ställde i återremissmotiveringen, sa Hanne Lindqvist (M) i talarstolen. Hon ville även se mer innovationstänk och en tydligare vision för Kalmars utveckling på 10-20 års sikt.

Curt Gustafsson (SD) efterfrågade mer konkreta åtgärder och menade att strategin borde omfatta alla områden istället för att fokusera för mycket på detaljer.

– Jag vill även det här fullmäktige yrka bifall för den här utmärkta strategin som borgar för ett hållbart resande i framtiden, sa Anna Thore (S).

Lotta Wahlmino (L) hade förväntat sig mer av strategin och noterade att elbilar inte nämns överhuvudtaget.

– Vi har lagt en mobilitetsstrategi, ni har inte lagt någonting. Jag föreställer mig att ni får sätta er på ert nästa gruppmöte Kalmaralliansen, så tar ni med Sverigedemokraterna, och så sjunger ni gemensamt Lisa Ekdals slagdänga från 90-talet: ”Vem vet? Inte du, vem vet? Inte jag. Vi vet ingenting nu, vi vet inget idag, sa Peter Akinder (S).

Mobilitetsstrategin antogs med 34 röster för och 27 emot.

För att strategin ska kunna omsättas i praktiken kommer kommunen att arbeta med åtta olika handlingsplaner. Fyra av dessa omfattar infrastrukturåtgärder för bil, kollektivtrafik, cykel och gång. De övriga fyra fokuserar på mjuka variabler såsom godstrafik, fossilbränslefria drivmedel, parkeringsriktlinjer och beteendepåverkande åtgärder.

Rulla till toppen