Kalmar Öland Airport räknar med ett nytt stort underskott under 2024, samtidigt som man kämpar med färre resenärer och bortfallet av SAS. Flygplatschefen Ronny Lindberg ser dock ljuspunkter och betonar vikten av tillgänglighet.
Under 2023 gick Kalmar Öland Airport back 20 miljoner kronor, en siffra man budgeterar att upprepa under 2024. Flygplatsen har tappat omkring 100 000 resenärer jämfört med tiden före pandemin, och SAS har upphört med sin trafik till Stockholm.
Sommaren 2023 kom det tunga beskedet att SAS, efter 66 år, avvecklar flygtrafiken mellan Kalmar Öland Airport och Stockholm Arlanda på grund av bristande lönsamhet. Flygplatschefen Ronny Lindberg beskriver beslutet som ett hårt slag för både flygplatsen, näringslivet och resenärerna.
”Att SAS hoppade av marknaden här; det är fortfarande och kommer en lång tid ha en väldigt stor påverkan på tillgängligheten för resande från vår region”, säger Ronny Lindberg. Han menar att även om resor till Stockholm fungerar via Bromma och BRA, så är det svårare att resa vidare i Sverige och Europa, där Köpenhamn varit en viktig knutpunkt.
Lindberg betonar vikten av att säkra trafiken till Stockholm, trots att BRA, det enda kvarvarande bolaget på linjen, för närvarande genomgår en rekonstruktion. Han är pessimistisk till att SAS skulle återkomma under nuvarande förutsättningar.
Före pandemin hade flygplatsen över 200 000 resenärer, en siffra som nu har halverats. Flygplatsen levde tidigare på antalet resenärer och avgångar, med omkring åtta avgångar dagligen jämfört med dagens tre. ”Stockholm är kärnan i vår ekonomi och för oss som bor i regionen är det en ren och skär tillgänglighetsfråga”, konstaterar Lindberg.
Frågan om hur man ska locka tillbaka resenärer och identifiera orsakerna till bortfallet är central. Lindberg tror inte att man kommer att nå upp till 200 000 inrikesresenärer igen, delvis på grund av digitala möten. Han menar också att flygresenärer behöver bli mer medvetna om möjligheten att flyga fossilfritt genom att köpa biobränsle, även om det medför en extra kostnad.
För att kompensera för bortfallet av SAS och Arlanda tittar flygplatsen på alternativa lösningar för vidare resor till Europa och Sverige. Intresset för Köpenhamn som knutpunkt har ökat, och det finns initiativ från näringslivet för att förbättra utlandstillgängligheten.
Flygplatsen arbetar också med att optimera verksamheten för att sänka kostnader och öka intäkter. Det innebär att man tagit över vissa tjänster internt, som lokalvård och delar av fastighetsunderhållet, för att stärka personalens kompetens och företaget.
En utredning om statens ansvar för flygplatser har föreslagit att det nationella basutbudet bör utökas. I rapporten nämns även möjligheten att Kalmar Öland Airport skulle kunna inkluderas, eventuellt på bekostnad av Ronneby.
Region Kalmar län och Kalmar kommun har tidigare uttryckt positivitet till ett statligt övertagande av flygplatsen, men inget beslut har fattats. Lindberg menar dock att ägarformen inte är avgörande, utan att det regionala engagemanget är viktigast.
Inför 2024 är visionen att säkerställa och utveckla trafiken till Stockholm, bibehålla och utveckla chartertrafiken, samt att hitta lösningar för europeiska resor. En daglig tur till en europeisk hub som Köpenhamn eller Frankfurt skulle enligt Lindberg gynna regionen mest.