Just nu poppar nya bilmärken upp som svampar i skogen, och den gemensamma nämnaren är att samtliga kommer från Kina. Zeekr tillverkas i Kina men produkterna utvecklades och designades i Göteborg.
Det rör sig om ett systermärke till Volvo som ska locka kunder genom att vara såväl lyxigare som billigare än sin kollega från Hisingen. Frågan är bara hur ekvationen går ihop?
Samtidigt räknar bilindustrins räknenissar högt – det finns helt enkelt alldeles för många varumärken och dessa ägs i sin tur av lite drygt 10 internationella bilkoncerner; Geely är en av dem. I kinesernas varumärkesportfölj ingår bland annat Volvo, Polestar, Lynk & Co, Lotus, Smart och inte minst den stolta ungtuppen Zeekr som föddes för blott två år sedan.
Teknik i mängder. Första bilen ut på den svenska marknaden heter 001 och är en shooting brake, vilket innebär att designfolket mixat en praktisk kombi med en linjeskön coupé. Resultatet är en lika elegant som rymlig familjebil vars grundpris börjar från 677 000 kronor. Men låt oss återkomma till det och i stället skynda vidare in i kupén. Interiören är en luftig historia som andas premium i minsta detalj. Förarens arbetsplats är heldigital och infotainmentskärmen på mittkonsolen sträcker sig hela 15,4 tum. Här kan man justera allt och lite till, vilket dessvärre även inkluderar sidospelarna, tillika riktningen på ventilationsmunstyckena. Det blir lite väl avancerat men så vänder sig 001 också till teknikfreaks, vilket namnet avslöjar. Zeekr är nämligen en ordlek mellan den hajpade generation Z och engelskans ”geeks” som betyder nörd.
Intern kannibalism. Här måste vi även gå in på säljmålen som inte är blygsamma. 2025 ska det nystartade märket sälja hela 650 000 bilar och därmed köra om systerföretaget Volvo. Om man lyckas återstår att se men helt klart är att det blir intern Geely-kannibalism då Zeekr ska vara såväl lyxigare som billigare än Volvo. Vi har redan avslöjat att grundpriset startar från 677 000 kronor och då ingår en elmotor på 272 hästkrafter som driver på bakhjulen. Om du däremot lägger upp ytterligare 30 000 kronor så tillkommer en elmotor, effekten fördubblas och vi får fyrhjulsdrift på kuppen. Vi koncentrerade oss på värstingen och här får man underhållande köregenskaper trots att innandömet gömmer ett tungt batteripaket på 100 kWh. Första provkörningen bådar gott och 001 har alla möjligheter att bli vad den heter.
Tekniska data för Zeekr 001
Performance AWD
Max effekt 544 hk.
Max vridmoment 686 Nm.
Litiumjon på 100 kWh.
Laddning: 22 kW AC / 200 kW DC.
Motorer fram och bak, fyrhjulsdrift. Fast reduktionsutväxling.
Kraftöverföring:
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel. Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,8 meter. Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 300, längd 496, bredd 223, höjd 156. Tjänstevikt 2 350. Dragvikt 2 000 kg.
Prestanda: Toppfart 200 km/h. Acceleration 0-100 km/h 3,8 s. Förbrukning 18,5 kWh/100 km blandad körning. Räckvidd 590 km (WLTP). Pris: 707 000 kronor.
Plus
– Laddad med premiumkänsla
– Generösa utrymmen (kör med 400 V)
– Snygg design
– Prestandan
Minus
– Saknar 800 voltsystem