Arkeologen Ebbe Westergren har ägnat sin karriär åt att utforska och levandegöra historien genom sitt unika koncept ”Tidsresa”. Metoden, som utvecklades i Sverige, har nu spridits till över 20 länder världen över.
Arkeologi handlar om att studera människans spår genom tiderna, från förhistoria till nutid. Genom sina upptäckter kan arkeologer ge oss en djupare förståelse för tidigare samhällens livsstil. För Ebbe Westergren, som har lett över 50 internationella projekt, krävs en brinnande passion för ämnet, en stor nyfikenhet för historia, mänsklighet och kultur, samt en stark observationsförmåga och fantasi.
Konceptet ”Tidsresa” innebär att deltagarna genom rollspel och praktiska aktiviteter utifrån lokala historiska platser och berättelser reflekterar över aktuella samhällsfrågor som migration, makt och jämställdhet. Konceptet utvecklades ursprungligen av Kalmar läns museum på 1980-talet, först riktat till skolklasser men senare utvidgat till allmänheten. Sedan slutet av 1980-talet har Kalmar läns museum genomfört hundratals tidsresor årligen.
Metodiken spreds internationellt från slutet av 1980-talet, med initiativ i Finland och USA, följt av länder som Estland, Italien, Kenya och Sydafrika. År 2004 bildades den internationella organisationen Bridging Ages för att samordna och sprida arbetet, med Westergren som förste ordförande 2007. Idag finns Bridging Ages och tidsresor i cirka 20 länder.
Efter Unionsjubileet 1997 fick Kalmar läns museum möjlighet att vidareutveckla tidsresemetodiken. Ett nationellt uppdrag under tre år innebar att projektet genomfördes i samtliga svenska län.
Westergren beskriver en särskilt minnesvärd resa till Soweto i Sydafrika 2015, där ett stort publikt evenemang anordnades på ett torg för att uppmärksamma ”Freedom Charter”. Trots logistiska och säkerhetsmässiga utmaningar med cirka 500 deltagare, blev evenemanget en stor framgång i samarbete med Sydafrikas Kulturdepartement.
Enligt Westergren har kulturarvet en viktig roll i dagens samhälle, inte minst för integration och för att bygga framtiden. Museer och kulturarvsinstitutioner besitter en ovärderlig kunskap som kan bidra till en gemensam framtid.
Westergren har även författat historiska ungdomsböcker och artiklar med syftet att göra historien engagerande. Han skrev också Ålands lärobok i historia för årskurs 4–6, ”Tidernas Åland”.
Sedan 2004 har Westergren varit engagerad i projekt i Kenya, bland annat genom Linnéuniversitetet och Kalmar läns museum. Ett initiativ från Två Systrars församling i Kalmar ledde till grundandet av ”Two Sisters School” i norra Kenya, som idag har närmare 200 elever och har gett bygden en stärkt framtidstro.