Björn Larsson från Nybro och hans vänner pitchade sin affärsidé om flytande solceller i SVT:s Draknästet – och lyckades säkra en investering.
Björn Larsson från Nybro och hans vänner Martin Örgård och Marc Montgomery, som träffades under studietiden på Chalmers, har startat företaget Sunsurf Solar. Deras affärsidé är flytande solceller som kan placeras på vattenytor som bevattningsdammar, vilket sparar värdefull mark.
”Vi riktar oss primärt till lantbruk som tittar på solcellsanläggningar på åkermark, eller annan mark. Då kan man erbjuda det här alternativet där man inte tar någon mark i anspråk”, förklarar Björn Larsson. Han lyfter även fram fördelarna med att placera solcellerna på vatten:
”Att anlägga solcellerna på vatten ger positiva effekter. Vattnet kyler solcellerna och de blir mer effektiva och man minskar även avdunstningen.”
I SVT:s program Draknästet presenterade vännerna sin idé för investerarna. Draken Shervin Razani blev imponerad och valde att investera i bolaget.
”Det gick jättebra. Vi trodde vi skulle få med Sara Wimmercranz också, men Shervin är suppertaggad och vi är jätteglada att han ville haka på”, säger Björn Larsson. Han fortsätter:
”Nu blir det fullt fokus på att få ut vår teknik på marknaden och lägga ut anläggningar så att våra kunder och framtida partners kan känna och klämma på systemen. Sedan vill nå ut till hela Sverige, Norden och Europa. Målsättningen är inom 24 månader.”
Shervin Razanis engagemang ses som en stor tillgång, inte minst på grund av hans omfattande kontaktnät och gedigna erfarenhet av bolagsdrift.
”Framförallt så har han ett stort kontaktnät vi kan nyttja, både när vi letar partnerskap eller finansiering till anläggningen och skala upp mer kommersiellt”, säger Björn Larsson. Han tillägger:
”Sedan är det så att han har en jäkla kompetens bara på hur man driver bolag och vilka vägval man ska ta som vi kan dra nytta av. Han är också aktiv på Gotland med sina bolag, och det är en rejält stor marknad för bevattningsdammar.”
Medverkan i Draknästet har redan gett Sunsurf Solar ökad publicitet och öppnat dörrar.
”För att nå ut till våra kunder och lantbruk tror jag det här är jätteviktigt. Det skulle ta många månader och år för att få samma typ av publicitet. Det är viktigt för att öppna dörrar och bygga kredibilitet. Vi har haft dialog med lite kunder som redan verkar ha sett att vi har varit med i programmet och vill ta ytterligare diskussioner och möten”, berättar Björn.
Framöver väntar fler presentationer och ett deltagande i tävlingen Startup 4 Climate, som arrangeras av GodEl och Ellevio. Där kommer Sunsurf Solar att pitcha sin idé för energibranschens profiler.