Marit Bergman är aktuell med nytt album och medverkan i ”Så mycket bättre”. Trots karriärens yngre dagar och nuvarande lugnare akustiska spelningar, fortsätter hon att locka en trogen publik som åldras med henne.
Nostalgi infinner sig när man tänker tillbaka på Marit Bergmans tidiga karriär, på hennes energi och närvaro på scenen, och hur dåtidens tonåringar kunde varenda låtrad. För 20 år sedan spelade hon flitigt på festivalscenerna, och idag, i 40-årsåldern, fortsätter hon att möta samma publik under intimare former.
Aktuell med både det nya albumet ”Här kommer vargen”, hennes första på sju år och andra på svenska, samt som deltagare i TV-programmet ”Så mycket bättre”, gjorde Marit Bergman nyligen en spelning på Larmtorget i Kalmar.
”Vi åker till väldigt mysiga ställen i sommar och kör en akustisk sättning så att vi är ganska nära publiken”, berättade Marit Bergman inför spelningen. Hon hoppades att den intima miljön på Larmtorget skulle fungera bra, trots risken för ”fylleskallar” som hon upplevt vid tidigare stadsfester.
I Kalmar delade hon scenen med Anna Dager på cello och Klabbe Hörngren på klaviatur. Repertoaren bestod av nya låtar och framfördes på ett avskalat men ”mäktigt” sätt. Turnén har kombinerats med familjesemester, och hennes 11-åriga son följde med till Kalmar.
Bergman har starka kopplingar till Hultsfredsfestivalen, där hon spelade otaliga gånger med både sitt gamla band Candysuck och som soloartist. Hon minns tillbaka på tiden då det handlade mer om ”primitiv” energi och interaktion med publiken, till skillnad från dagens mer samspelta framträdanden.
Hon grundade även Popkollo i Hultsfred, ett läger för tjejer som vill hålla på med musik. Initiativet, som startade 2003, syftade till att ge tjejer en snabbare ingång i musikbranschen i en trygg miljö. Idag har Popkollo vuxit till en nationell förening med kollon på tolv orter, och Bergman ser positivt på den ökning av tjejer bakom scenen hon ser idag.
När det gäller hennes tidiga låtar som ”I will always be your soldier” och ”Adios amigos”, konstaterar Bergman att publiken till stor del är densamma som förr, nu ofta som småbarnsföräldrar med barnvakt. ”Det blir en annan typ av samspel med publiken nu. Jag tycker det finns något vackert i det, att man ser varandra åldras”, reflekterar hon.
Trots att hon mest lyssnar på musik i arbetet, har hon under sommaren lyssnat mer ”för skojs skull”. Hon önskar att hon kunde njuta mer av musiken utan att analysera den, men finner glädje i artister som Alice Coltrane, vars musik hon inte kan förstå hur den är skapad.
Under inspelningen av ”Så mycket bättre” beskriver hon upplevelsen som ”fyra dagars betald spa-verksamhet”. Trots den snabba produktionstakten lyckades hon snabbt hitta sina tolkningar av de andras låtar och är mycket nöjd med resultatet. Hon lyfter fram Ellen Krauss som en kommande stjärna och beskriver Sanne Salomonsen som en ”vis kvinna” med en ”fläng” sida.
Innan Bergman sätter sig i TV-soffan för att se ”Så mycket bättre”, som sänds i höst på TV4, avslutar hon sin sommarturné. Hon ser fram emot Kalmar, en stad hon tycker mycket om, och uppmanar publiken att förbereda frågor om Gustav Vasa och Kalmar slott.