kalmar sa ska vantetiderna till 1177 bli kortare 708bae0a

Så ska väntetiderna till 1177 bli kortare

Långa väntetider till 1177 vårdguiden via telefon har under en lång tid varit ett problem. På torsdagen godkände Regionstyrelsen en handlingsplan till förbättringar.

Det finns flera orsaker till de långa väntetiderna. En orsak är samtal till 1177 som inte är sjukvårdsrådgivande, som exempelvis frågor om sjukintyg, att man söker tandläkare eller vill boka tid på hälsocentral. Dessa samtal kan bero på otydlig information om i vilket syfte man ska ringa till 1177 och att kopplingen mellan varumärkena 1177 vårdguiden på telefon och 1177.se. inte är glasklar. Dessutom anses dålig tillgänglighet i andra delar av vården bidra till fler samtal.

En möjlighet att minska väntetiderna är att använda sig av tekniska lösningar för att styra samtalen som inte är sjukvårdsrådgivande till rätt instans. Man ser även att det går att effektivisera arbetssättet genom att förtydliga mål och förväntningar när det gäller dokumentation och samtalslängd – utan att göra avkall på kvalitet och säkerhet.

Den senaste redovisningen för april visade att medelväntetiden var på 26,59 minuter. Sju procent av samtalen besvarades inom nio minuter.

Förbättringsarbetet ska redovisas inför regionstyrelsen löpande.

Rulla till toppen