kalmarposten header

Inspirerande skolmat och nyfikna elever: ”Lite mer rock’n’roll”

För några veckor sedan hade eleverna i Kalmar kommun önskevecka gällande skolmaten. Barnens favoriter var bland annat klassikerna hamburgare, stekt fisk och schnitzel. Under vecka 12 var det däremot kockarna i köken som fick låta sin kunskap och vision visa sig på tallrikarna.

– Det är kul att Kalmar kommun låter oss välja också. Vi försöker skapa en nyfikenhet. Det är viktigt att vi försöker utmana barnen så att det både finns saker som de har lätt att ta till sig, men även något nytt. Om de provat någonting nytt varje dag har man vunnit någonting, säger Carl Rigbäck, kock på Lindöskolan.

På Lindöskolan i Kalmar blev kockveckan en temavecka med namnet Jorden runt. Det innebar att de varje dag serverade mat från ett annat land. När KalmarPosten hälsar på är det grekisk mat som serveras.

– Vi ville få in lite pedagogik i matsalen också, som att dekorera med flaggor och att vi visar vyer från landet på en projektor. Oavsett kök gäller det att ha en strävan att leverera en så bra produkt som möjligt. Man får tänka på samma sätt som om man tagit emot gästerna hemma. Man ska ge dem någonting som du kan stå för och vara stolt över – en upplevelse och ett hantverk. Vi gör mycket av maten själva och det är något som de flesta köken kämpar med. Att man försöker att inte köpa in prefabricerat underlättar att du kan stå för det du serverar. Som idag, då har vi gjort hemmagjorda biffar till hela skolan.

På Lindöskolan serveras det en stor variation av grönt till maten. Carl menar att det är viktigt att kunna erbjuda flera olika sorters grönsaker till barnen.

– Ska man jobba för att ha en tallrik med mycket grönsaker behöver det finnas många olika val också. Idag kan man välja på bland annat oliver, spenat, morötter, bondsallad och soltorkade tomater. Då är det lättare att fylla tallriken med grönsaker än om man bara har lite grann att välja på.

När barnen får syn på Carl hälsar de glatt och berömmer maten. Just relationen med barnen är en viktig del för Carl – även som kock i skolan.

– Vi är ute i matsalen och pratar med barnen. Vi försöker skapa ett lugn och en plats där man kan slappna av. Vi vill också skapa en trygghet för de som har specialkost. Att de känner sig trygga med personalen och litar på oss. Då gäller det att bygga upp en bra relation tycker jag.

När Carl beskriver sin arbetsplats återkommer han ofta till stoltheten för hantverket och viljan att göra det bästa av de resurser som finns.

– Den föråldrade bilden av en mattant kan man vinkla till något positivt. Någon som står rakryggat och serverar så bra produkter som möjligt. Jag tycker man ska föra in lite mer restaurangtänk i skolköket. Visa att man kan göra många olika saker med råvaror. Särskilt om man gör det från grunden. Man kan till exempel göra många olika saker med morötter. Man kan pickla, göra puréer, såser och så vidare. Jag vill förändra bilden av mattant och göra det lite mer rock’n’roll i skolköket. Jag är mattant med stolthet. På samma sätt som man jobbar för att leverera en riktigt bra produkt på en á la carte-restaurang, vad är det som säger att jag inte kan jobba på samma sätt i ett skolkök?

Rulla till toppen