nyheter vanligaste klagomalet bland konsumenter 2021 kop av bil ae173ac7

Vanligaste klagomålet bland konsumenter 2021 – köp av bil

Flest konsumentklagomål under 2021 handlade om köp av begagnade bilar. Det visar siffror från landets kommunala konsumentvägledare och Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument.

En del blir besvikna när de märker att den nyinköpta begagnade bilen inte lever upp till förväntningarna och det som utlovats vid köpet. Ofta har köparen därefter fått svårigheter med reklamation hos bilhandlarna, och därför valt att ta kontakt med de kommunala konsumentvägledarna eller Hallå konsument för att få hjälp med situationen.

– Dåliga erfarenheter av att köpa begagnad bil möts vi ständigt av. I nio fall av tio handlar det om att det är fel på bilen. Och de som drabbas är oftast yngre personer som köper en billigare bil för att det är vad de har råd med, säger Fredrik Selrot, vägledare vid Hallå konsument, i ett pressmeddelande.

Många som vill reklamera sin bil får kalla handen av bilhandlaren, trots att det faktiskt är fel på bilen.

– Svaren de får är att felet inte täcks av garantin, alternativt att värdet på bilen är så lågt eller att den har gått så långt att det inte går att reklamera. Det senare är naturligtvis helt fel. Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera en bil du har köpt av en bilhandlare i upp till tre år. Uppträder felet inom de första sex månaderna så ger dig lagen ett ännu starkare skydd, säger Fredrik Selrot i pressmeddelandet.

Trots att många drabbade bilköpare har rätt i sitt fall, går det ändå inte smidigt hos handlaren.

– Vi ser exempel på när konsumenter har vänt sig till Allmänna reklamationsnämnden och fått rätt, men där oseriösa bilhandlare helt enkelt struntar i att följa nämndens rekommendationer.

Rulla till toppen