nyheter varnar bedragare pastar sig vara fran konsumentverket b2d81acd

Varnar: Bedragare påstår sig vara från Konsumentverket

Hallå konsument har fått in ett flertal samtal från konsumenter som uppger att de har blivit uppringda av Konsumentverket. I själva verket rör det sig om bedragare som ringt och uppgett att de kommer från Konsumentverket. Bedragarna försöker få konsumenter att betala för påhittade abonnemang eller legitimera sig med bank-id.

Nu går Konsumentverket ut med en varning för bedragarna, och meddelar att de från Konsumentverkets håll aldrig ringer den här typen av samtal. De uppmanar även drabbade personer att genast polisanmäla händelsen.

Efter att bedragarna försökt skrämmas genom att säga att konsumenterna blivit id-kapade eller har obetalda skyhöga fakturor hos telekombolag, erbjuder de konsumenter hjälp att få fakturorna annullerade eller betalade. Konsumenter uppmanats därefter att legitimera sig med bank-id för att få hjälpen som erbjuds.

– Bedragarna använder Konsumentverkets namn för att lura konsumenter in i en falsk trygghet och risken är att flera gått i fällan och legitimerat sig med sina bank-id, säger Henric Jonsson, vägledare på Hallå konsument, i ett pressmeddelande.

Rulla till toppen